U bevindt zich hier: Bijbelstudies Video

(De eerste twee minuten lopen parallel met deel 1.)

Namaak avonturier: ‘Sorry, ik ben momenteel iets aan het zoeken. Sorry dat ik je onderbrak.’
Brian: ‘Wat ben je aan het zoeken?’
Namaak avonturier: ‘Ik ben op zoek naar de verloren Ark. Heb je hier misschien iets dergelijks gezien?’
Brian: ‘Ik weet het niet. Hoe ziet het eruit als ik daarbinnen kijk?’
Namaak avonturier enigszins teleurgesteld: ‘Dit is jullie voorganger. Er in kijken! Heb je de film niet gezien? Je kan er niet binnenin kijken. Lees 1 Samuel 6: 19. Lees jij wel eens in je Bijbel?
Brian: ‘1 Samuel?’
Namaak avonturier: ‘1 Samuel 6: 19. Je kan er echt niet zomaar inkijken. Dan ben je er wel geweest.’

1e Filmfragment

Toespraak Brian Buriff:

Mattheus 5: 17 Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen.
Jezus zei niet dat Hij was gekomen om de wet en de profeten te ontbinden. Waar was Hij dan voor gekomen? Hij was gekomen om het te vervullen. Jezus kwam dus niet om te wet te ontbinden maar om het te vervullen. Genade is de vervulling van de wet.

Heeft iemand hier wel eens van het indrukwekkend leerstellige woord ‘verzoening’ gehoord?
1 Johannes 2: 1-2 Mijn kinderen, dit schrijf ik jullie, opdat jullie niet tot zonde komen. En als iemand gezondigd heeft, wij hebben een voorspraak bij de Vader, Jezus Christus, de rechtvaardige; en Hij is een verzoening voor onze zonden en niet alleen voor de onze, maar ook voor de hele wereld.

Johannes gebruikt dit woord nog een keer.
1 Johannes 4: 10 Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons heeft liefgehad en zijn Zoon gezonden heeft als een verzoening voor onze zonden.

(Brian pakt nu het Engelse woord ‘Propitiation’, waar wij ons woord ‘verzoening’ hebben staan. Hij gaat de oorsprong van dit Engelse woord verder uitwerken.)

Het prachtige aan dit woord ‘propitiation’ is dat het uit het Latijn stamt. Dat Latijnse woord betekent ‘deksel’.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons heeft liefgehad en zijn Zoon gezonden heeft als het deksel, de genadetroon, de bedekking voor onze zonden.

2e Filmfragment

Door Christus vind ik ware vergeving, genade en vrede.

Als u wilt reageren kunt u rechtsonder op 'CONTACT' klikken.

Startpagina