U bevindt zich hier: Bijbelstudies Video

Jezus In Mij

Als jij al enige tijd een gelovige in Jezus bent dan heb je de volgende verklaring vast ook al gigantisch vaak gehoord. Die gaat als volgt: ‘Ik wil meer van Jezus in mijn leven en minder van mijzelf! Ja! Ja!!! O JA!!!!!!!!! Meer van Jezus en minder van mijzelf!’

O, wat klinkt dat godsdienstig, zo geestelijk, zo prachtig, zo godsvruchtig, zo geweldig nederig! Vroom! Het enige probleem eraan is dat het één van de meest lege verklaringen is die we ook maar kunnen uitspreken. Het houdt echt totaal niks in! Nada! Nop!! Niks!!!

Voor mij heeft het totaal geen lading. Het betekent niets. Ik heb geen flauw idee wat ze ermee willen zeggen. Als ik ergens anders predik dan zeggen de mensen heel vaak iets dergelijks tegen me. Dan komen ze allemaal heel serieus om me heen staan en zeggen dan heel plechtig: ‘John, vandaag mag jij prediken. Laat daar geen misverstand over bestaan. Wij riepen je niet hier naartoe zodat wij zouden prediken. Nee, jij predikt, maar evenzogoed bidden we dat we vandaag alleen Jezus zullen zien en niet John, nee, totaal niets van jou!’

Elke keer als dit gebeurt dan glimlach ik en we blijven elkaars handen vasthouden en ‘Kumbaya’ zingen, maar ik wil dan zo graag zeggen: ‘Wat? Plaats me dan achter een gordijn! Ik heb zelfs geen idee wat jullie daarmee bedoelen!’

Weet je, telkens springt die theologie naar boven die zegt: ‘John slecht! Jezus goed! John? Echt heel, heel, heel erg slecht! We willen minder van hem! En op de één of andere manier willen we meer van Jezus in onze levens. We hebben geen idee hoe dat moet gebeuren. We denken dat dat nou heiliging is. Ja, heiliging en oprechte wilskracht en inspanning! Maar dat willen we dat er gebeurt!’

Ja, die theologie stelt ons in staat om liederen te zingen als: ‘Meer liefde, Heer! Meer van Uw kracht! Ja, meer van U in mijn leven! Ik weet niet hoe dat moet gebeuren, maar kom nu alstublieft!’ Weet je wat er mis is met die theologie? Het heeft allang plaatsgevonden! Christus is allang gekomen! Ik ben ‘Christus in Mij’ op mijn meest beroerde dag! Nu mag ik zeggen dat de heerlijkheid van God is John Lynch in zijn geheel in alles wat hij is!

Ik ben samengesmolten met Christus! Dat ben ik! Terwijl ik dit nu doe kan je me eventjes niet meer zien. Ik heb geen idee waar ik begin en waar Jezus. We zijn samengesmolten. We zijn gloednieuw! Ik wil dus niet minder van mij! Wat ik wil is dat ik dit nu ook geloof! Ik wil geloven in mijn identiteit, zodat mijn nieuwe natuur openbaar komt, zodat jouw nieuwe natuur openbaar komt.

In plaats van dit moralisme, of dit wetticisme, of die opgeblazen eigen inspanningen waardoor we ons gaan verstoppen en uiteindelijk alleen maar meer gaan zondigen, wil ik juist zo dolgraag geloven dat de heerlijkheid van God inhoudt dat ik en Jezus als een onlosmakelijke eenheid openbaar komt.

We zijn samengesmolten tot alles wat Hij mij wilde laten zijn en waar Hij mij toe gemaakt heeft. Hij wilde dat daar een John Lynch zou staan, exact zoals hij nu is, binnen deze tijd van de geschiedenis. Ook jou wilde God precies zoals je bent met Christus in jou, met je nieuwe natuur die nu openbaar mag komen.

Nu verder niet meer die dode praatjes: ‘Oooooohhhhh, minder van mij en meer van de Heer!’

Als u wilt reageren kunt u rechtsonder op 'CONTACT' klikken.

Startpagina // Volgende