U bevindt zich hier: Artikelen Hein de Haan

Uitkomst: Vlees & Lichaam Tegenover Genade

Ik wil jullie allemaal heel graag meenemen op mijn zoektocht naar het Bijbels spreken over ons lichaam en ons vlees. Voordat we echter in de tocht zelf duiken, maak ik eerst gelijk mijn uitkomst bekend. Dat is voor de critici, die eigenlijk alleen mijn artikelen lezen om te weten wat ik nu precies leer om dat dan gelijk te kunnen veroordelen en weg te zetten. Mijn conclusie is dat de uitdrukkingen vlees en lichaam behoorlijk goed uitwisselbaar zijn. De Bijbelvertalers doen dat zelf ook. Het merendeel in het Oude Testament, waar onze vertalingen ‘lichaam’ hebben staan, behoren in het Hebreeuws tot het woord dat letterlijk ‘vlees’ betekent. Inhoudelijk maakt dat dus ook helemaal niks uit.

Zowel bij ‘lichaam’ als bij ‘vlees’ is er sprake van iets negatiefs als de mens daar volkomen op zijn vertrouwen op stelt. Vertrouwen op je eigen lichamelijke kracht, of vertrouwen op je vlees, staat telkens tegenover vertrouwen op God. De mens zonder God, of beter de ongelovige want niemand is ooit zonder God, vertrouwt per definitie op zijn eigen lichamelijke oftewel vleselijke overwegingen, afwegingen, beslissingen, keuzes, handelingen, daden, prestaties en verwacht daar ook loon voor, in letterlijke zin, of in waardering, in complimentjes in vriendschappen, in relaties. Daar staat het vlees, maar ook het lichaam, dus tegenover vertrouwen op God.

Je verwacht dat het bij gelovigen anders ligt. Het woord waar deze mensen zichzelf namelijk mee omschrijven (‘Gelovigen’) geeft uiteindelijk toch aan dat zij vertrouwen op God? De overgrote meerderheid van ‘gelovigen’ vertrouwt echter voor hun leven voor God op hun eigen lichamelijke, oftewel vleselijke overwegingen, afwegingen, beslissingen, keuzes, handelingen, daden en prestaties. Van God verwachten ze daarvoor dan ook een beloning voor hun geestelijke dienst. Helaas staat bij de gelovige christenheid dus ook het lichaam, oftewel het vlees, op de plek waar God feitelijk al stond, de plek van vertrouwen.

We vertrouwen dus op ons lichaam. Besef goed, denken doen we ook met ons lichaam. Zien doen we ook met ons lichaam. Horen doen we ook met ons lichaam. Proeven doen we ook met ons lichaam. Al onze uiterlijke zintuigen verzorgen a.h.w. het functioneren van het vlees, oftewel het lichaam. Het probleem is echter dat ons lichaam zwak en ellendig is. Voor de gelovigen geldt dat Christus hun leven is. Ze hebben die schat echter in dat aarden (lichaam/vlees) vat.

Dat vat (het lichaam/vlees) gaat voor de bijl als het alle eer krijgt en kiest voor de verleiding, of je het nou wilt of niet. Lichamelijk behoeften eisen nou eenmaal hun bevrediging op. Jij zoekt via je lichaam een weg om God de eer te geven. Het vlees gaat er echter met de buit vandoor en je zondigt. Althans, zo denk je omdat je nou eenmaal die weg via het lichaam per definitie accepteert.

Zonde is het niet hebben van een relatie met God van jouw kant. Je had gewoon op God kunnen vertrouwen. Christus is jouw leven. Hij gaat Zijn leven wel uitwerken in jou. Je blijft dus gewoon genieten van Hem en Hij werkt Zijn leven in jou. Dat is relatie. Dat is geloof. Je probeert het echter zelf (vertrouwen op je lichaam). Zonde is niet de daad die uiteindelijk het resultaat is van jouw onafhankelijk leven voor God. Zonde is de kink in de kabel van jouw relatie met God. Zonde vindt dus plaats aan het begin van die weg.

In jouw of mijn eigen onafhankelijke aanpak van ons leven voor de Heer ligt de wezenlijke zonde. Vertrouwen op je lichamelijke capaciteiten oftewel vertrouwen op je vlees. Nou maakt het verder niet uit of je heel vrome dingen met je lichaam uitvoert of dat je lichaam gelijk zijn begeerte bevredigt. In de ‘christelijke’ maatschappij, waar je functioneert, maakt het echter wel degelijk uit. Daar let men namelijk op die uiterlijkheden en oordeelt men je ook op grond van die uiterlijkheden. Maar in jouw relatie met God maakt het niks uit. Alles hangt namelijk toch allang onder die noemer ‘zonde’.

Goed, voor degene die geen tekst voor tekst studie nodig hebben om te veroordelen heb ik hier alvast de uitkomst van deze studie geplaatst. Dat scheelt alweer een hoop zoekwerk, om maar niet te spreken van echt Bijbelstudie Graafwerk. Daar moet je toch niet aan denken? Je theologisch heilig huisje zou zomaar ondersteboven gegooid kunnen worden.

Nou, voor hen die daar wel aan willen denken geef ik hier alvast eventjes een kort overzichtje van alles wat we gaan doorploegen. We beginnen vanzelfsprekend in het Oude Testament, waar we de drie basiswoorden voor lichaam en vlees doornemen.
1. Basar Het vlees & het lichaam
2. Viyah Het lichaam
3. Geshem Het Aramese woord voor Lichaam

Vanuit het Nieuwe Testament graven we ook zo’n zestal basiswoorden voor lichaam en vlees op.
1. Sarx Het vlees
2. Sarkikos Vleselijk
3. Soma Het lichaam
4. Somatikos Lichamelijk
5. Somatikoos Lichamelijk
6. Sussomos Het Samenlichaam

In de volgende studie beginnen we dus in het Oude Testament.

Als u wilt reageren kunt u rechtsonder op 'CONTACT' klikken.

Startpagina // Volgende