U bevindt zich hier: Artikelen Hein de Haan

Genade Bevrijdt Van Zonde

Met het aftellen van onze Radicale Genade Countdown zijn we dan nu toch aangekomen aan onze nummer één positie.

Nummer 1: Genade bevrijdt ons uit de slavernij van de zonde.

De Bijbeltekst die we hierbij bekijken zal in allerlei toonaarden in meerdere studies van mijn kant opnieuw naar voren komen. Nu pakken we hem erbij voor de ondubbelzinnige uitspraak over de geweldige uitwerking van genade in verband met de slavernij van de zonde.

Romeinen 6: 14 de zonde zal over u geen heerschappij voeren, want u bent niet onder de wet, maar onder de genade.

Als je er goed over nadenkt wat daar staat is het toch wel één van de sterkste staaltjes van tegenstrijdige uitspraken, die je over genade kan tegenkomen. Het lijkt toch in eerste instantie totaal niet logisch? Toch ben ik ervan overtuigt dat het één van de belangrijkste uitspraken over de genade is.

Als we naar het podium van christelijk Nederland kijken zou je eerder de logische uitspraak verwachten: ‘de zonde mag geen baas zijn. Je bent niet onder genade, je bent onder die wet’. Wat je toch eigenlijk om je heen herkent, draait Paulus 180 graden om. Hij zegt feitelijk: ‘jongens, jullie zijn nu onder genade. Jullie zijn dus volkomen vrij, alles is vergeven. Nou, vanuit die positie zal je verder dus geen enkele last meer hebben van die baas, die de zonde heet’. Helemaal vrij in je doen en laten. Echt 100 % genade. En dan toch last meer hebben van de zonde, die de baas wil spelen? Dat lijkt niet echt logisch.

Paulus sprak hier tot mensen die de wet kenden (Romeinen 7: 1). Ten onrechte wordt nogal eens verondersteld dat deze gelovigen in Rome niets met de wet hadden. Primair waren het gewoon joodse gelovigen in de Heer Jezus Christus. Niet joden, die er meeste kans ook bij waren, waren evenwel in dat verbond erbij gevoegd. In de eerste vier verzen van Romeinen 6 tekent Paulus eerst het huwelijksverbond dat de vrouw (Israël) aan de wet bond. Zij is gestorven aan de wet, waardoor ze vrij is van de wet. Daarna is zij, als uit de doden opgestaan, opnieuw aan Christus in een huwelijksverbond getreden.

Het principe dat Paulus hier tekent blijft ook gelden voor ons, die geen deel uitmaken van de verbonden van Israël. Telkens als wij een beginsel van wet onszelf opleggen, zijn wij een slaaf van zo’n beginsel. We leven naar de regels en voorschriften van dat beginsel. Wezenlijk zijn we dan ook slaven van de zonde omdat we dan op onze eigen kracht zijn aangewezen.

Richten we ons op zonde? Willen we bepaalde zonden beslist niet doen? Stellen we regels dat die zonde beslist niet mag? Kunnen we ons eraan houden? Dan zijn we trots op onze regels en onze mate hoezeer we ons er wel aan houden. Dan is die zonde het stempel van ons leven. De zonde bepaalt ons leven. Ook als wij het voor elkaar weten te krijgen het eronder te houden. Het kenmerk van ons leven is dan dat we dat niet doen. Christus komt dan niet openbaar. Onze geslaagde inspanning om iets niet te doen komt dan openbaar. Oftewel: niets komt openbaar, gekenmerkt door de zonde die we niet doen. Slaven van de zonde.

Paulus belofte is: ‘de zonde zal over u geen heerschappij voeren’. Dat is een belofte die werkelijkheid wordt omdat we onder de genade zijn. Niet wij houden ons bezig met de zonde om het niet te doen. Nee, genade richt zich op Christus, die per definitie niet zondigt.

Nou zijn er gelovigen die trots verklaren al een zekere tijd niet gezondigd te hebben. Johannes zegt in zijn brief dat we ons dan misleiden. Maar als wij afvinken hoeveel dagen we al niet gezondigd hebben, zijn we blijkbaar nog altijd slaven van de zonde.
In de gevangenis kom je mensen tegen die het aantal dagen in de gevangenis afvinken. Maar als ze eenmaal vrij zijn, maken ze niet opnieuw een tabel met dagen op een muur om af te vinken hoeveel dagen ze al uit de gevangenis zijn. Het afvinken kenmerkt de slavernij.

We zijn vrij, compleet vrij! We leven in de genade en dus hebben we de belofte dat de zonde over ons niet zal heersen. Wat een heerlijke vrijheid! Wat een genade!

Als u wilt reageren kunt u rechtsonder op 'CONTACT' klikken.

Startpagina // Volgende

Andere Artikelen Over Zondevraagstuk:
Studies Machtelt:
Een Christen Is Vrij Van De Macht Van De Zonde
Studies Hein:
Zondeprobleem 1
Zondeprobleem 2
Zondeprobleem 3
Zondeprobleem 4
Zondeprobleem 5
Zondeprobleem 6
Zondeprobleem 7
Zondeprobleem 8
Zondeprobleem 9