U bevindt zich hier: Artikelen Hein de Haan

AtheÔsten Hebben (voorlopig) Geen Lied

Je bent van mij een knipoogje naar de ongelovige gelovigen gewend. Daar komt vandaag verandering in. Dit knipoogje is voor de beroeps ongelovigen: De Atheïsten. Ik houd het kort, maar dat doet Steve Martin zeker niet.

Voor de Nederlandse vertaling click hier
De ongelovige gelovigen zijn het al een beetje van me gewend, nu de beroeps nog. Bij liederen heb ik altijd enige tekstkritiek. Hier komt het bewuste onderdeel van dit lied nog eens:
Voor atheïsten
Is er geen goed nieuws.
Zij zullen nooit
Een geloofslied zingen.

Ook voor de beroeps is Gods goede nieuws ook echt goed nieuws. Gods liefde en genade omarmt hen net zo stevig als dat Hij dat bij ons doet. Gods liefde is namelijk echt onvoorwaardelijk. Hij eist geen geloof van jullie. Op Zijn tijd zal Hij dat jullie wel schenken.
Johannes 6:44 Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, die Mij gezonden heeft, hem trekt,
Johannes 6:65 Niemand kan tot Mij komen, tenzij het hem van de Vader gegeven is.
Handelingen 16:14 De Here opende haar
[Lydia, de purperverkoopster] hart, zodat zij aandacht schonk aan hetgeen door Paulus gezegd werd.
Efeze 2:8 Door genade ben je gered, door het geloof, en dat niet uit jezelf: het is een gave van God;
Filippi 1:29 Aan jou is de genade verleend, voor Christus, om in Hem te geloven,

Maar dat gebeurt toch alleen bij gelovigen? Toch niet bij dit soort beroeps ongelovigen?

Romeinen 3: 23-24 Allen hebben gezondigd, en komen tekort aan de eer van God; Maar worden gratis gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de bevrijding, die in Christus Jezus is;
Bij deze ‘allen’, die gezondigd hebben horen gelovigen die echt geloven.
Ook horen daar die gelovigen bij die voor hun praktijk niet geloven, maar die zelf proberen goed voor God te leven.
Ook horen daar de anders gelovigen bij, die feitelijk net als die ongelovige gelovigen zelf proberen iets voor hun godheid te betekenen.
Ook horen daar die beroeps ongelovigen bij, die tenminste eerlijk zeggen het zelf te willen doen.

Als we bij die ‘allen’, die gezondigd hebben dus feitelijk uitkomen bij echt allen, dan betekent het dat die allen ook werkelijk uit genade alleen gerechtvaardigd ZULLEN worden. Geen twijfel mogelijk! Allen zullen dan dus ook echt die bevrijding in Christus leren kennen. Ook die huidige beroeps ongelovigen. Wat zullen we zingen met z’n allen!

Als u wilt reageren kunt u rechtsonder op 'CONTACT' klikken.

Startpagina // Volgende