U bevindt zich hier: Artikelen Hein de Haan

Praktische Nabespreking

Met diverse vrienden en ook met Machtelt, mijn eigen vrouw, heb ik afgelopen weekend veel gesprekken gehad over ethiek.

Ik kwam door deze gesprekken tot de ontdekking dat men vrij unaniem een conclusie trok uit mijn onderwijs die ikzelf niet had zien aankomen. De conclusie was dat ethiek per definitie slecht of fout is.

Het probleem was dat ik zelfs in de discussie die ontstond niet bepaald snel doorhad dat dit de conclusie was. Ik had meer de indruk dat men de ethiek als bron voor het leven toch een plek gaf, hoe vreemd mij dit ook juist overkwam bij mijn vrienden en vrouw.

Het idee dat je de conclusie zou kunnen trekken dat ethiek slecht zou zijn lag buiten de opties die ik mogelijk achtte. Ethiek is nu eenmaal het oordeel van goed of fout over bepaalde zaken. Wanneer we denken over ethiek vanuit de bron van het leven, Christus zelf, komen we volgens mij onmogelijk uit bij een oordeel van goed of fout over ethiek. Dat sluit elkaar namelijk uit.

In de discussie gaf ik aan dat het ethisch oordelen telkens tot het stellen van regels komt. Wij die in Christus zijn, zijn volkomen vrij van alle regels. Die regels en dat ethisch oordeel hoort thuis bij de eerste beginselen van de wereld.

De uitdrukking ‘eerste beginselen van de wereld’ is totaal weg vertaald in de NBG. Daarom citeer ik nu uit de Staten Vertaling:
Galaten 4: 3 Wij waren, toen wij kinderen waren, ook dienstbaar gemaakt onder de eerste beginselen van de wereld.
Galaten 4: 9 Nu jullie God kennen, ja, veelmeer van God gekend zijn, hoe keren jullie je nu dan weer om tot
die zwakke en arme beginselen, welke jullie weer van voren af aan willen dienen?
Colosse 2: 8 Ziet toe, dat niemand je als een roof ontvoert door de filosofie, en ijdele verleiding, naar de overlevering van de mensen, naar
de eerste beginselen van de wereld, en niet naar Christus;
Colosse 2: 20 Aangezien jullie met Christus aan
de eerste beginselen van de wereld zijn afgestorven, waarom laten jullie je dan nu alsof je in de wereld leeft, met inzettingen belasten?

In de maatschappij functioneren als eerste beginselen regels om alles goed te laten verlopen. Naar aanleiding van die regels kan je bepalen wat goed en wat slecht is in de maatschappij. Dat is ethiek. Is dat fout of slecht? Die hele vraag is onzin. De wereld zou niet kunnen functioneren zonder die ethiek.

Ik ben als gelovige volkomen vrij, maar ik steek niet over als het verkeerslicht op rood staat. Dat zijn de afspraken die in de wereld, oftewel de maatschappij gelden om het verkeer goed te laten verlopen. Bij een ernstig delict kom ook ik, of ik nou vrij in Christus ben of niet, voor de rechter te staan, die een ethisch oordeel over mij zal uitspreken. Dat is een instelling waar onze maatschappij zeker niet buiten zou kunnen en zelfs door God in de wetgeving van Mozes is ingesteld.

Bij de vraag tussen het Leven of de ethiek draait het echter om het punt of de bron van ons leven bestaat uit regels die wij dienen na te volgen of dat onze bron van leven Christus is, ook voor de praktische dagelijkse zaken. De vraag is dus: Leef ik uit genade of leef ik vanuit regels?

Ik hoop hiermee iets verheldert te hebben over de praktische kant van het onderwerp Ethiek.

Als u wilt reageren kunt u rechtsonder op 'CONTACT' klikken.

Startpagina